onsdag 4. januar 2012

Bagatelle - Hellstrøms siste måltid

Jeg kom meg aldri innenfor dørene hos Bagatelle i Hellstrøms regjeringstid, men i nyttårshelga har jeg vært der likevel. Sittende krøllet sammen i sofakroken på hytta har jeg vært med på små og store historier fra Bagatelle fra den gangen Eyvind Hellstrøm overtok i 1982 til de stengte dørene i 2009.

Boka er spekket med fantastiske bilder og er en estetisk nytelse. Mot slutten så får også den som ønsker det oppskrifter på noen av spesialitetene fra restauranten. Det jeg koste meg med, var imidlertid historier om hasardiøse smuglerturer for å få tak i ordentlige råvarer, små og store personligheter med ditto ego både blant gjester og ansatte, om hvordan Hellstrøm har stått for det han har trodd på, iblant kraftig motstrøms, men likevel gjennomført. Det er historier om en rekke av dagens kjente kokker og deres tur innom grytene på Bagatelle, om kunst, kompromissløshet, tårer, krangler, rabiate inspektører fra Mattilsynet, om overraskelser både i regi av sjefen sjøl og rettet mot han. Boxerne til Hellstrøm (altså, hundene, ikke undertøyet) er også med og det samme er hans kvinner, ikke minst hans ekskone Hege som boka er tilegnet.

Jeg liker bøker om mat og matmiljøer, og kan finne like mye inspirasjon til egen matlaging av historier om råvarer og matretter som jeg finner i selve oppskriftene. I så måte er dette en fin bok å kose seg med en mørk vinterkveld. Og er det en ting jeg er sikker på, så er det at måltidet som ble servert i Bygdøy Allé 3 den 21. desember 2009 på ingen måte var Hellstrøms siste.

Ingen kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails