lørdag 16. juli 2011

Hjemmelaget pappardelle

I takt med at matinteressen vokser, sitter en brått der og lurer på om en kanskje skal lage ting en tidligere aldri ville ha vurdert. For eksempel pasta. Etter en tur hos byens nye italienske yndling, fant jeg ut at pastamaskin, det måtte vi ha. Mannen ble sendt ut på byen for å kjøpe, og jeg googlet oppskrifter.


Etter tips fra en venninne, endte jeg opp med å bruke Gordon Ramsays oppskrift:
  • 225 gram durumhvete
  • en god klype maldonsalt
  • en klunk olivenolje (jeg elsker at Gordon klunker og dæsjer i sine oppskrifter)
  • 2 egg og 2 eggeplommer
Alt ble blandet i kjøkkenmaskinen, og jeg lot den kjøre der til den hadde samlet seg til en deigball. Deretter knadde jeg den litt på kjøkkenbenken og la den i en plastpose i kjøleskapet i en halv times tid.


Så kunne moroa begynne: Kjevling i den flunkende nye pastamaskinen. Jeg delte deigen i to og kjevlet hver av halvdelene til leiver som maskinen klarte å få tak i på bredeste innstilling. I tråd med Gordons anbefaling, fikk den to runder på denne før vi gradvis stilte den tynnere og tynnere. Jeg puttet inn og tok imot mens mannen sveivet. Etter hvert ble deigen så tynn at en kunne se hånda si gjennom. Tøft. Deigen var en drøm å jobbe med. Ingenting satte seg fast noe sted, og den revnet ikke. Heia Gordon! Og heia oss.


I dag hadde jeg lyst på pappardelle, så jeg kuttet den ferdig utkjevlede deigen med kniv. Da kom neste utfordring: Hvordan få hengt opp alle disse metrene med pasta mens en gjør seg ferdig med kjevling, sveiving og kutting? Løsningen ble stekerista fra komfyren satt på toppen av en stor sylindervase. Det fungerte utmerket, og vi vekslet mellom å henge opp og beundre eget verk. Tenk, dette har vi laget.

Pappardellen fikk seg cirka to minutter i godt saltet, fosskokende vann før den fikk selskap av kjeragu, eller om du vil, pastasaus av babygeit. Et måltid vel verdt jobben.

Ingen kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails