søndag 21. august 2011

Aioli med ramsløk


Hvis en har vært på Bondens marked og funnet fine, økologiske egg, har foccacia stående i ovnen og samtidig er litt spent på hvordan det egentlig gikk med ramsløkpuréen som ble frosset ned i isterninger, da er det bare én fornuftig ting å gjøre. Lage aioli. Ramsløkaioli.


Aiolien lages som vanlig, men i stedet for hvitløk tilsettes ramsløkpuré. Til en porsjon med 3 eggeplommer og 3 dl olje brukte jeg 2 isterninger med ramsløk, noe som tilsvarer ca 4 ts av den du kjøper på glass. Da får du en aioli med en fin lysegrønn farge og som ikke er for sterk, men som likevel smaker distinkt ramsløk. Og som funker veldig godt til å dyppe nystekt foccacia i.



2 kommentarer:

Marthe sa...

Mmmm, Elisabeth, dette så farlig godt ut! Jeg føler jeg har kommet til ramsløkland nå når jeg har flyttet til Stryn. Svigermor høster alltid inn masse ramsløk og lager mengder med ramsløksmør som vi spiser sommeren igjennom. På hjemmebakt flatbrød. Ååå, så godt! Neste gang skal jeg spørre om å få litt (eventuelt plukke selv) og lage aioli.

Savner dere og bakgården, håper alt er vel.

Varme klemmer

Anonym sa...

Ser jeg kommenterer på et gammelt innlegg her men, takk for oppskrift. "Nyfrelst" ramsløkfantast, fant pure på glass i en av Oslos delikatessebutikker. Hadde lenge drømt om ramsløkaioili, prøvde meg litt frem, men ser fra din oppskrift at jeg var litt for forsiktig. Den smakte ikke så mye. Hadde en ts til to egg og to dl olje, neste gang får jeg hive i litt mer. Anbefaler ellers kyllingbryst med ramsløk, smurte pureen i en lomme i godt brunede kyllingbryst og bakte i ovnen til ca 75/80 gr. Nyydelig.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails