søndag 11. juli 2010

Favorittkunstner: Ole Martin Skaug (del II)

For en god stund siden presenterte jeg Ole Martin Skaug som en av mine favorittkunstnere, og lovet vel strengt tatt en del II av mine Ole Martin-kreaturer. Over her er dermed den fantastiske bulldogen som umiddelbart ble døpt Skjønnas'en etter den halte bikkja til en gammel bokhandler i Stavanger. Er han sinna? Mutt? Oppgitt? PMS? Han står til daglig i bokhylla og passer på at bøkene til Lars Saabye Christensen ikke faller omkull. Jeg er sikker på at han og Barnum har et og annet å snakke om.


Karen over her var en del av Norway Designs' engle-demonstrasjonstog før jul for en del år siden. De demonstrerte mot moms på englevakt, fri søndager og jeg vet ikke hva. Jeg falt for han her som demonstrerer for legalisering av englestøv, så han ble med meg hjem.

Jeg elsker det rå, hjelpeløse og humoristiske uttrykket i kreaturene til Ole Martin. Noe stua bærer bittelitt preg av.

3 kommentarer:

Per Martin sa...

Hei!

Flotte skulpturer! Min mann og jeg vurderer å kjøpe Ole Martin Skaug-skulptur(er), men har noen spørsmål vi håper du kan svare på? For det første - omtrent hvor mye har du betalt for hver skulptur? Og kjøper du utelukkende fra gallerier, eller finnes det butikker i Oslo-området som selger dem? Håper du har anledning til å svar :)

Per Martin sa...

...eller eventuelt nettbutikker som selger dem? :)

Elisabeth sa...

Noen av disse har jeg fått som gave, en til redusert pris pga skade og resten kjøpte for flere år siden, så dette blir sånn cirka. Mener at fisken ligger på 1500-2000, og bulldogen på sokkel rundt 2500. Engelen kostet vel rundt 2500 da jeg kjøpte den for snart 10 år siden.

Norway designs like ved Saga kino og Nationaltheatret i Oslo selger Ole Martin sin skulpturer. De hadde ganske mye inne av hans ting sist jeg var innom, blant annet noen folk til å henge på veggen. Eller har jeg handlet både i et galleri i Drøbak og hos Kunstverket på Rodeløkka, men Norway designs har mest. Nettbutikker kjenner jeg ikke til. Det er imidlertid mulig å ta kontakt direkte med han for å høre hva han har inne for tida som ikke har funnet vei i butikken ennå.

Lykke til med kjøp! :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails