søndag 4. juli 2010

Handy hunk

At kvinnekroppen brukes i reklame for å selge alt fra biler til kosmetikk, reiser og klær er gammelt nytt. Med unntak av parfyme-reklamene, er det imidlertid langt mellom hver gang en ser reklamer hvor mannekroppen brukes som blikkfang uten at det har noen som helst relevans for produktet som selges.

I Tromsø kliner de imidlertid til. Midt i en stor rundkjøring henger denne handy hunken og reklamerer for verktøy, maskiner og sikkerhetsutstyr. Med alvorlig blikk og nyoljede muskler på sin bare overkropp henger han der på veggen og håper at forbikjørende menn skal få lyst og bli som han, og dermed kjøpe masse verktøy, og dermed blir den handy hunken som gjør sine kvinner lykkelige. Eller noe sånt. Han reklamerer endog for bekledning, men de glemte visst å kle disse på han. Ikke at det spiller noen rolle. Vi snakker tross alt reklame.

Jeg blir ikke helt klok på om denne reklamen er laget med humor og ironi, eller om den faktisk er laget i fullt alvor av noen som tenkte at dette var en fin måte å markedsføre "kvalitet, service og kompetanse" på. Snakker vi feministisk markedsføring? Dårlig humor? Bra humor? Jeg synes den er skrekkelig morsomt, men er ikke helt overbevist om at det var det som var meningen med den.

4 kommentarer:

Siri Hammer Strømman sa...

En stjernetrekker til meg takk!

Elisabeth sa...

Jeg regner med at du vil ha den levert på døra?

Kirsti sa...

Fantastisk! En mann! Så deilig! I vekeblad for menn er det jo bilete av kvinner (og kanskje menn?), og i vekeblad for kvinner er det berre bilete av kvinner.

Elisabeth sa...

Akkurat! Glansede magasiner for både kvinner og menn er fylt av mer eller mindre avkledde kvinner. Men hvor er gutta hen? Jo, de henger halvnakne i en rundkjøring i Tromsø og reklamerer for power tools :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails