søndag 25. juli 2010

Da Åkes mamma glemte alt

Fireåringen er flittig bruker av biblioteket. Der setter vi oss ved det store bordet i barnekroken og leser i en stadig voksende bunke bøker foran oss. Jeg plukker noen bøker og hun plukker mange. Jeg plukker ut igjen bøker på urdu, somalisk og andre språk jeg ikke umiddelbart klarer å simultanoversette, og etter en time eller to på biblioteket, tar vi de vi ennå ikke har lest med oss hjem.

På denne måten får vi med oss mye rart hjem. Noen bøker blir lest én gang, og så levert tilbake, mens andre blir favoritter med forlenget lånetid og fornyet status på ønskelisten. Noen av veslas favoritter synes mammaen at begynner å bli litt kjedelige ved tiende gangs høytlesing, men heldigvis finnes det også barnebøker som blir minst like mye favoritter for meg.

Da Åkes mamma glemte alt, av Pija Lindenbaum, er en bok jeg elsket minst like mye som det vesla gjorde. En dag våkner Åkes mamma opp og er blitt til en drage, og dragen har glemt alt det som voksne skal, bør og må gjøre. Og det er ganske mye, viser det seg. En utrolig morsom og samtidig varm og litt underfundig bok og travle hverdager, masing, å bli sett og å ta ansvar. "Vår" utgave er for tiden på biblioteket igjen en tur, men jeg tror snart den flytter inn bokhyllene hjemme permanent.

ISBN: 9788204120427
Forfatter: Pija Lindenbaum
Ill: Pija Lindenbaum
Oversetter: Øystein Rosse
Forlag: Damm

2 kommentarer:

Mammadamen sa...

Høres ut som en bok som kan være interessant, og inspirerende, for voksne!

Toåringen og jeg er også på biblioteket. Men han fyker mest rundt og utforsker. Håper dog han skal bli like glad i stedersom meg etterhvert!

tonje boganes sa...

Takk for boktipset. Boka virket interessant og morsom. Ble nesten litt snytt da jeg ikke fikk hele fortellingen, hehe.

Vi er innom biblioteket vi også i ny og ne, og begge barna leter fram bøker. Kjenner til bokstabelen som vokser:)

Tonje

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails