onsdag 17. mars 2010

Kjapp middag - uten Toro

Noen ganger er verken lysten eller tiden til å lage skikkelig middag der. Da er det greit å kunne la seg inspirere av noen fristende cherrytomater og en perfekt moden avocado hos grønnsakshandleren og fristende brød hos bakeren. Legg til til litt salat og et kyllingbryst, og vips, så er plutselig middagen der.

Mat kan nemlig være både kjapp, enkel og sunn. Sandwichen over tar kortere tid enn en posesuppe eller ferdigpizza, og både smaker mye mer og inneholder ordentlige næringsstoffer, ikke bare frysetørret herdet fett og smaksforsterker.

Andre kjappe middagstips:
  • Omelett - sleng oppi litt ost, noen skinkebiter og brokkolibuketter, og du har et komplett måltid
  • Purésupper - kok opp grønnsaker til myke, mos med stavmikser og tilsett evt litt fløte, en klatt creme fraiche eller revet parmesan alt etter hva du har lyst på og har i kjøleskapet. Jeg lager slik suppe både med tomater, gulrot, gresskar og frosne grønne erter. Planen er å prøve meg på pastinakksuppe neste gang.
  • Fullkornpasta som kokes, siles av og iblandes litt strimlet skinke, cherrytomater, parmesan, en liten dæsj av kokevannet, pepper og evt litt persille eller basilikum hvis du har stående. Gjort på ti minutter, metter og smaker kjempegodt.
Det er ikke meningen å være ute med pekefingeren i dette innlegget. Toro var min gode venn i mange år, men etter hvert som jeg ble mer bevisst på mat, ikke på kaloriinnholdet, men på næringen i den, forsvant Toro gradvis ut av kjøkkenet uten at jeg egentlig noen gang bestemte meg for det. Når jeg en gang iblant smaker ferdigmat nå, reagerer jeg på hvor salt den er, hvor mye den smaker av smaksforsterker og hvor lite av råvarene.

Men det går jo an å putte litt ekstra godt oppi Toro-grytene? Visst gjør det det, men hvis du likevel tilsetter litt kjøtt, krydder og et par typer grønnsaker, trenger du egentlig posen da? Tilsett heller litt kraft/buljong, en dæsj fløte og litt hermetiske tomater, og du har en mye bedre middag. Kanskje er problemet at en ikke tør lage ting fra bunnen, fordi en tror det er vanskelig? En trenger ikke begynne middagen med en halv sau og selvdyrkede grønnsaker. En kommer langt med bittelitt planlegging - og å tørre.

6 kommentarer:

det lange hvite huset sa...

Så sant!

Jeg skulle gjerne vært gjest på middagen over og jeg. :)

Anonym sa...

Yes! Eneste av ferdigmat her er Dolmio pastasaus en gang i blandt. Men, oftest er tomatsausen til pastaen lagd selv og det tar jo ikke lang tid heller.

Kikertsuppe er også en slager, enten av kikerter bløtlagt over natten eller "ferdig på boks" og det er jammen godt med litt gulrot i og.

Snuppa spiser tom spinatsuppe.. eller macaroni med spinatsuppe i som det blir :)

Hipp hurra for stavmiksern!

Og god inspirasjonsblogg!!!

Helene

Huset på Planen sa...

Så enig, så enig! Fint innlegg, Elisabeth - spre det glade budskap.

Jeg leste nettopp om pastinakksuppe hos Liz Mortensen (halvtomtglass). Så veldig godt ut.

Elisabeth sa...

Det var hos Liz jeg ble fristet av pastinakksuppen. Den skal definitivt prøves.

Kikertsuppe hørtes også godt ut, Helene. Hva bruker du av krydder i den?

Her i huset er det dessverre ikke like lett å få vesla til å smake på alt mulig lenger. En periode var hun enkel og grei i matveien, men nå er det 'liker ikke' til mye, spesielt nye ting. Synes det er en vanskelig balansegang mellom å få henne til å prøve og å ikke tvinge henne. Så lenge hun har et noenlunde balansert og sunt kosthold, prøver jeg imidlertid å ikke stresse så mye med det. Ungen elsker jo f.eks brokkoli og vil helst ha det til middag hver dag. Merker imidlertid at det går litt ut over min egen eksperimenteringslyst så lenge det er bare oss to.

Anonym sa...

Bruker ikke mye krydder i kikertsuppa. Kun salt og pepper. Litt gulrot gir en rund og mild smak.
Og løk og hvitløk spes med kraft (jeg bruker grønnsaksbuljong).
Men viktigst er litt god chorizo dandert ved servering og Stig piffer opp sin med chiliolje :). Stekt paprika om man har ser og smaker også bra til.

Lenge siden vi har hatt det nå, så det må bli idag!

De (tror) vet hva de vil småjentene våre!


Helene

Mammadamen sa...

Dette høres veldig godt ut:-)

Jeg lagde ofte puresupper tidligere, men har faktisk "glemt" det litt. Takk for tips! Nå blir det suppe en av de nærmeste dagene.

:-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails