søndag 18. juli 2010

Les for meg

Vi har hatt besøk i helga, og som vanlig tar det ikke mange minuttene før fireåringen kommer trekkende med en bok eller tre og ber om å bli lest for. Opp på fanget, besøket leser og blir innimellom korrigert hvis noe hoppes over eller leses feil. De prater litt om det de leser, små føtter krøller seg fornøyd på toppen av en litt større fot, og de leser videre.

Jeg er så utrolig glad for at jeg har en unge som liker bøker. Bøker har gitt meg så mye glede, og da kjennes det fint ut å gi den gleden videre. Og så er det utrolig hyggelig å lese høyt sammen. Noen bøker blir en som voksen selvsagt utrolig lei av å lese om og om igjen, men det finnes mange fine barnebøker som også er morsomme for voksne. For eksempel den om Åkes mamma som en dag våknet opp som en drage og hadde glemt alle voksentingene hun egentlig skulle gjøre. Minst like morsom for mammaen som for vesla.

Å bli lest for er hyggelig for voksne også, men kanskje ikke like utbredt. Vi går iblant på høytlesinger hvor forfattere leser høyt fra bøkene sine, men det stopper ofte der. Jeg er så heldig at jeg blir lest for, og det er så utrolig fint. Å lene seg tilbake og høre denne kjære, behagelige stemmen ta meg med inn til nye steder hvor vi møter nye mennesker. En reise vi tar sammen, og hvor vi kan diskutere det vi leser underveis. For meg er dette utrolig verdifullt, og jeg føler meg heldig.

Snart er det ferie og en liten bokstabel ligger klar. Jeg gleder meg.

3 kommentarer:

tonje boganes sa...

Hver kveld setter vi av god tid til lesing. Og vi trives så godt med det, både barna og jeg. Enig i at vi voksne kan bli litt lei bøkene etter hvert. Jeg er så glad for at vi har bibliotek! Greit å besøke det jevnlig for å slippe å lese de samme bøkene om igjen og om igjen. Men noen bøker er favoritter. Som f. eks Klabert. Og klassikere som Emilbøkene, Albert Åberg og eventyr (helst om prinsesser, mener Ella. Helst om drager, mener Hans Martin). Disse går barna aldri lei :)

Ha en god ferie og takk for boktipset. (Ser alltid etter nye morsomme bøker som voksne også kan kose seg med når det er lesestund)

Klem Tonje

Elisabeth sa...

Boka heter "Da Åkes mamma glemte alt" og er både skrevet og illustrert av Pija Lindenbaum. Du finner den på bokkilden.no. En fantastisk fin og morsom bok som berører hverdagslige ting som mammaer som har det travelt og ansvar. Anbefales på det varmeste!

Sulvis sa...

Enig! Det er kjempefint å bli lest for, og det praktiseres også her i huset, både for store og små.

Herlig bilde,forresten!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails