mandag 19. juli 2010

Valnøttmarengs

Hva gjør en når en har eggehviter til overs etter å ha laget for eksempel aioli? Jo, en lager marengs. I går ble det laget valnøttmarengs på Tanketank-kjøkkenet, og de ble slettes ikke verst. Faktisk ble de ganske gode.

Jeg tok utgangspunkt i Huset på Planen sin marengsoppskrift, men modifiserte den litt:
  • 180 gram sukker (50/50 hvitt og brunt av den klissete sorten)
  • 3 eggehviter
  • en stor neve ristede valnøtter
  • en liten dæsj hvitvinseddik (cirka en teskje)
  • ørlite salt
Pisk eggehvitene stive, rør inn sukkeret gradvis på lav hastighet slik at ikke all luften går ut av marengsen. Rist valnøttene i tørr stekepanne og hakk dem. Ha valnøtter, eddik og salt i marengsen. Sett på stekeplate med skje (har du sprøytepose, så er det sikkert både pent og praktisk å bruke den) og stek på 120 grader i halvannen time.

Jeg bruker eddik for å få marengsen litt seig. Hvis du liker den tørr, dropper du eddiken. Salt var et forsøk på å få et lite sting i, og jeg syntes det ble godt, men her tipper jeg smaken vil være delt.

Uansett: Jeg har et helt Norgesglass med lekre valnøttmarengs som roper på meg sammen med en kopp espresso i ettermiddag.

1 kommentar:

tonje boganes sa...

Nam. De så gode ut. Takk for baketipset!
Klem Tonje

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails