onsdag 16. september 2009

På eplekjøret

Eple av Marius Ø. Hunskår

Det sikreste tegnet på at nå er det høst, er at jeg havner på eplekjøret. Ellers i året spiser jeg snaut nok epler i det hele tatt, men når de norske eplene kommer om høsten, havner jeg på kjøret.

Jeg lusker i ring rundt gamlegutta på torget. Sonderer og vurderer epleutvalget deres. Hvem har de fineste eplene? De største, blankeste, rødeste og mest fristende? Prisen er underordnet. Jeg vil ha de beste.

Favorittene er Gravenstein og Aroma. Førstnevnte er allerede testet, spist opp og kjøpt inn på nytt. Aroma-eplene har ikke kommet ennå. Torgmannen overtalte meg i dag til å prøve noen som skulle være like gode. Det var de ikke.

I morgen: Nye epler og ny torgmann.



...to epler måtte for øvrig bøte med livet under skrivingen av dette innlegget.

2 kommentarer:

Mammadamen sa...

Epler er godt, og Gravenstein er best ... med fettete skall:-)

Elisabeth sa...

Gravenstein og Aroma er favorittene her i huset. Sistnevnte har jeg ikke funnet ennå, men de kommer vel strengt tatt først senere på høsten. Noe å se fram til! :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails