søndag 3. mai 2009

Søndag morgen


Søndag morgen begynte litt tidligere enn jeg egentlig satte pris på. 06:07 samstemmer egentlig ikke min idé om morgen, men lite å gjøre med det når en våkner på nevnte klokkeslett av at det står en sprettende blid nesten-treåring og ler høyt ved siden senga ens. Hun klatrer oppi senga til meg og vil ha meg til å lese, men jeg klarer ikke helt å åpne øynene nok til lesemodus, så det blir ti minutters slumring med en varm, liten kropp og en litt sliten elefant i armkroken. Godt. Så våkner jeg av at tidligere nevnte nesten-treåring løper rundt i senga mi og prøver å fange katten med teppet som ligger ved fotenden, og da er det ingen vei tilbake. Det er morgen.

Stå opp, finne frokost til barnet og gå i dusjen. Sette på kaffe, finne frokost til meg selv og få den utsatt på grunn av togbanebygging. Riktig fin togbane blir det, med bro, tunnell, delfiner og løver. Henter avisen, spiser frokost og leser avis mens vesla leker med togene. Leser om Michael Jackson-hysteri og togkaos, fikser en avsporing hos løvene, henter kaffen som har stått og tørrkokt på komfyren i ti minutters tid, redder en lokfører fra elefantene og leser litt om nordmenns pillebruk. Leser en Albert Åberg-bok og snakker litt om babyer. Vesla har lyst på en lillesøster som hun kan være storebror til. Eller lillesøster. Den biten er litt uklar foreløpig.

Så leser hun sykkelavisen (reklamebilaget fra XXL) mens jeg prøver meg på kulturdelen i Aftenposten. Anmeldelsen av Espen Schønbergs Hamlet-forestilling avbrytes et par ganger av en ung frøken som trenger hjelp til å kle på seg de røde glitterskoene og til å kle på katten prinsessekjolen. Anmodning om sistnevnte avslås høflig, men bestemt. Katten slippes ut til ulvene.

Nå sitter propellen på fanget mitt og teller hvor mange ruter det er av hver farge i dagens junior sudoku i Aftenposten. Snart skal vi kle på oss og gå ut, men først skal visst frøkna ha en frokost til. Jeg tror jeg skal benytte anledningen til å drikke opp den kalde kaffen og sjekke værvarselet.

Ingen kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails