mandag 30. januar 2012

Grove rundstykker til matpakken


Rundstykker er mer populært enn vanlig brød hos både den lille og den store damen her i huset, så det bakes jevnlig. Stort sett så slumper jeg meg fram til en halvgrov variant, da for grov gjædeig er vanskelig å lage rundstykker av. Dagens rundstykker ble imidlertid litt grovere enn vanlig og veldig gode, så jeg deler oppskrift:
  • 7 dl lunkent vann
  • 2 ts tørrgjær
  • 1 ts salt
  • en liten skvis flytende honning
  • 150 gr små havregryn
  • 350 gr fin sammalt hvete
  • 250 gr siktet hvetemel
  • 80-100 gr grovknuste helkorn - jeg brukte bokhvete
Dekk det knuste helkornet med akkurat nok kokt vann til at det dekker. La stå en halvtimes tid.
I en bakbolle fyller du lunkent vann, en liten skvis flytende honning (1-2 ts) og fyller på med mel og oppbløtt helkorn. La elte i 15 minutter (jeg bruker maskin med eltekrok og lav hastighet) og så heve i 2 timer. Slå deigen ned, elt inn litt mel og del i emner til rundstykker. Jeg fikk 15 relativt store rundstykker av denne deigen.

Min deig ble ganske løs, så hvis du vil ha en fastere deig, så må du sannsynligvis tilsette mer mel. Husk imidlertid at forskjellig mel har forskjellig vanninnhold og dermed absorberer forskjellig, så hold alltid tilbake litt mel og tilsett heller mer etter hvert. Siden deigen var løs, så skar jeg bare deigen i biter og la disse rett på bakebrettet. Litt rustikt utseende gjør ingenting, synes jeg, spesielt når løs deig som er lenge eltet erfaringsvis gir saftige rundstykker. Etterheving gjør også sitt til å jevne ut formene. Etterhev en halvtime under klede og stek i ca 15 minutter på 200 grader og varmluft.

Saftige, grove rundstykker som ikke er for høye. Akkurat slik vi liker dem, og perfekte i matpakken.

Ingen kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails