søndag 27. november 2011

Fikenmarmelade til ost

Fra å være skikkelig ostepyse er jeg de siste årene blitt stadig gladere i ost. Faste oster, myke oster, hvite oster og blå oster. Ordentlige oster som smaker noe. Jeg er imidlertid fremdeles ikke veldig tøff på de hårete blåmuggostene eller oster som lukter skarpt, men jeg har oppdaget at det rette søte tilbehøret gjør at jeg våger meg på langt tøffere oster enn uten. En favoritt i så måte er krydret fikenmarmelade. Siden jeg ikke har funnet akkurat den jeg vil ha i butikken, lager jeg like gjerne min egen.

Til et stort glass marmelade bruker jeg:
  • 15 tørkede fiken - prøv å finne noen som er myke og lukter friskt og søtt
  • 3 kanelstenger
  • 4-5 hele stjerneanis
  • en vaniljestang som tidligere er brukt i f.eks pannacotta
  • 2-3 ss brunt sukker av den klissete typen
  • en god skvis flytende honning
  • rødvin og/eller portvin
  • evt litt sitron


Hakk fiken i mindre biter og ha i en gryte sammen med krydder, sukker og honning. Hell på nok rødvin og/eller portvin til alt er dekket. Bruker du bare portvin, kan du redusere mengden sukker og honning til et minimum. Det kan være lurt å tilsette bare deler av sukker/honning fra begynnelsen og så smake seg fram og tilsette mer etter smak. La småkoke en times tid og tilsett mer vin, evt vann, hvis det blir for tørt. Tilsett litt sitronsaft hvis du synes det er for søtt. Avkjøl og la stå natten over med de hele krydderne i for å trekke maksimalt med smak. Dagen etter plukker du ut krydderne og justerer eventuelt tykkelsen. Er marmeladen for tynn, så lar du den koke litt til. Er den for tykk, så koker du opp og tilsetter litt mer væske. Avkjøl og ha i glass med tett lokk.

Det lukter jul, sa kjæresten da jeg kokte fikenmarmelade sist. Ikke så rart, kryddersammensetningen tatt i betraktning. Smaker nydelig sammen med moden camembert eller blåmuggost til julefrokosten, eller hva med å lage dobbel porsjon og gi bort halvparten til jul sammen med en god ost?

6 kommentarer:

Siven sa...

Tusen takk for oppskrift! Jeg er som deg - liker ost, men gjerne de noe snillere enn de blå og stilton.

Jeg har tenkt lenge på å lage fikenmarmelade, men har ikke funnet en oppskrift som passet. Tenker jeg mulig prøver meg på din. :D

Siven sa...

Hvor lang er holdbarheten på denne tror du?

Elisabeth sa...

Så moro at du vil prøve :) Anbefaler deg å prøve deg litt fram med sukker og honning. Begynn med litt og tilsett mer etter hvert.

Holdbarhet er et godt spørsmål. Sist jeg laget det, holdt det hvertfall 4-5 uker på åpnet glass. Heller du det i kokte glass og skrur på tette lokk, så antar jeg at det vil holde ganske mange måneder uåpnet, og så kanskje 4-5 uker etter åpning?

Siven sa...

Kanskje jeg må gjøre mitt første forsøk på "hermetisering" da... :D

Elisabeth sa...

Gjør det. Det er jo ikke noe hokus pokus, og da er du garantert at det holder til jul og vel så det :)

Fortell gjerne hvordan det gikk!

Solange Belém sa...

Dear Elizabeth, anotei a receita. Obrigada por compartilhar.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails