torsdag 24. november 2011

Chilli con carne - perfekt comfort food

Når formen er dårlig, smaksløkene redusert og en har tilbragt dagen vekselvis i senga og på sofaen, da trenger en smaksrik comfort food som river litt. Med andre ord, så trenger en chilli con carne.

Til en cirka 4 porsjoner bruker jeg:
  • 400 gram karbonadedeig
  • 2 små løk
  • 4 fedd hvitløk
  • 2 chilli
  • 3 bokser hakkede tomater
  • 2 store paprika, evt 3 små. Jeg brukte gul og rød
  • 1 boks/kartong store, hvite bønner
  • 1 boks/kartong kidney-bønner
  • 2 toppede ts malt spisskummen
  • 4 toppede ts paprikapulver
  • litt røkt paprikapulver
  • salt, gjerne en klype røkt salt hvis du har
  • 2 ts tørket oregano
  • hakket frisk koriander
  • litt revet cheddar

Stek karbonadedeig, løk og hvitløk. Tilsett krydder og la det surre et minutts tid før du tilsetter tomatene. Jeg fjerner frø og hinner fra chillien før den går i gryta, og så tilsetter jeg heller litt mer tørket ved behov. Rør godt og la koke under lokk en halv times tid. Hadde jeg hatt ordentlig oksekjøtt i hus, så hadde jeg brukt det og latt det koke 2-3 timer, men karbonadedeig er en rask hverdagsløsning. Tilsett paprika som du har kuttet i biter og bønner som er godt skylt i dørslag. Smak til med salt. La såvidt koke 10-15 minutter til.

Rør i hakket koriander like før servering, hell i dype skåler som egner seg for sofaspising. Finn en skje, pakk deg selv inn i et pledd og topp chillien med litt revet cheddar. Så er du klar for å innta genialt oppfriskende comfort food akkurat hvor du selv vil.

3 kommentarer:

tonje boganes sa...

Dette så godt ut! Fint at du legger ut oppskrifter. Om dagen er jeg litt matlei av det vanlige vi lager (som ungene liker og spiser), og er veldig klar for å prøve ut nytt!
God bedring til deg!
Ønsker deg ei god helg
Klem Tonje

Magne D. Antonsen sa...

Bra blogg, Elisabeth!

Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som helgens anbefaling på Lesernes VG matspesial, du finner det nederst på forsiden til VG Nett! Vil du ha flere tips om gode blogger kan du følge Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg og http://twitter.com/lesernesvg

Elisabeth sa...

@Tonje: Matleihet er kjent her i gården også, spesielt når det gjelder ting som femåringen også spiser. En kontinuerlig balansegang det der, mellom å utfordre henen litt og samtidig få i henne nok mat. Hyggelig å kunne inspirere! God helg til deg også :)

@Magne: Så gøy! :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails