mandag 5. september 2011

Lasagne med lam, grønnkål og pecorino

En vet at en er et håpløst matvrak når en sitter på jobb og gleder seg til å komme hjem og lage middag av restene fra helga. Eller strengt tatt restene av restene. Etter lørdagens lammegryte med Snøfrisk kokte jeg kraft på beina, og kjøttet jeg plukket av beina etterpå ble basis for dagens lasagne. Høres det tørt ut med kjøtt som har kokt i timevis for å bli kraft? Ikke hvis en lager kraft i ovn på lav varme. Derimot får en mørt kjøtt som faller fra hverandre og som er perfekt i f.eks pastasaus.

Til en person brukte jeg:
  • 4 blader grønnkål
  • ca 150 gram kokt lammekjøtt
  • 1/2 rødløk
  • 1 rød chilli uten frø
  • et par champignon
  • en boks tomater
  • en kinesisk hvitløk
  • lasagneplater
  • pecorino (hard italiensk ost laget av sauemelk)
  • smør
  • litt lammekraft (ca 1/2 dl) - kan sløyfes
  • en liten fløteskvett - kan sløyfes
  • frisk hakket rosmarin og timian
  • salt, pepper

Lammekjøtt, finhakket rødløk, sopp og revet/finhakket hvitløk surres i litt smør. Tilsett tomater, kraft, fløte og litt revet pecorino. Smak til med urter, salt og pepper. Til denne sausen syntes jeg det passet med en tydelig smak av rosmarin, men dette regulerer du selv. Imens surrer du strimlet grønnkål i litt smør sammen med hakket chilli. Etter et par minutter har du i en liten skvett vann, har lokk over panna og lar surre til grønnkålen faller litt sammen.

Legg saus, grønnkål, revet pecorino og lasagneplater lagvis i en liten ildfast form. Avslutt med saus og et tynt lag pecorino. Stekes i ovn på 220 grader i 40 minutter. Serveres med friske cherrytomater. Og eventuelt et resteglass vin fra helga. Jeg hadde en slant Amarone igjen, og den smakte ypperlig til.

Beste restemandag på lenge.

2 kommentarer:

Cathrine Møller Øyen sa...

For en nydelig blogg du har!! Så mange fine og inspirerende innslag. Elsker måten du omtaler deg selv, kjenner meg nesten litt igejn. Legger deg til i min liste over favorittblogger, på min matblogg.
Mvh Cathrine,
http://cathrineoyen.blogspot.com/

Elisabeth sa...

Tusen takk for veldig fin tilbakemelding, Cathrine :) Det er alltid hyggelig når nye folk snubler innom og gir lyd fra seg.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails