lørdag 3. april 2010

Påskens lammegryte

Påske betyr lam, men når en ikke er store husholdningen, så kan fort et lammelår i sin helhet være litt voldsomt. I år har imidlertid påsken bydd på ypperlig anledning til å lage god mat, improvisere og gjerne la ting ta litt tid. Det resulterte i en lammegryte basert på lammekoteletter, rotgrønnsaker, vin, hvitløk, sopp og tomat, noe som ble svært vellykket. På den andre siden - hvordan kunne det egentlig gå galt når slike ingredienser bare så sjansen til å surre sammen så lenge at de går opp i en høyere enhet?



Ingredienser
2 kg lammekoteletter (jeg fikk dem skåret litt tykke og så i to på tvers)
en halv sellerirot
4-5 gulrøtter
4 kinesiske hvitløk
2 bokser økologiske tomater
aromasopp
ca en flaske rødvin
timian, oregano, salt og pepper

Og så?
Stek kotelettene raskt slik at de får stekeskorpe. Jeg brukte grillpanne, men vanlig stekepanne går like bra. Stek sopp og surr rotgrønnsakene sammen med hvitløken. Legg alt over i en stor gryte, hell over to bokser med hakkede tomater, krydder og så rødvin til det dekker.

Deretter er det bare å gjøre andre ting mens gryta står og surrer for seg selv på svakeste varme i tre timers tid. Server med god potetmos og rikelige mengder rødvin.


Mengden over holdt til 4 sultne voksne, en treåring som ikke liker noen ting for tida og dermed såvidt smakte, og i tillegg ble det en solid resteporsjon.

10 kommentarer:

Huset på Planen sa...

Nam! Denne har jeg lyst til å prøve. Så utrolig godt ut, og da passer det jo perfekt at jeg har lammekoteletter i fryseren. :)

Elisabeth sa...

Det går nok veldig godt å bruke annet grytekjøtt av lam også, men i mangel på sådant funket kotelettene helt supert. Koker dem med ben.

Neste gang tror jeg at jeg skal prøve med store hvite bønner og ovnsbakte tomater i gryta. Det vil gjøre gryta enda mer rustikk, og jeg liker slike alt i ett-retter.

Pia sa...

Ah, det så deilig ut! Vi skal ha lammelår i dag, vi, gleder meg til middag!
Og så ble jeg jo i ekstase over å høre om noen andre som likte Dave Matthews Band!
Ha ei fortsatt fin påske!

Emmas utsikt sa...

Det der høres veldig godt ut! Og jeg liker egentig ikke lamm noe særlig. Mamma lagde lammestek og jeg var meget skeptisk til all rosmarin. Urk, men den hjemmeodlede vitløken vant kampen om smaken. Det var riktig godt og min 3-åring, som heller aldri spiser noe, hvis det ikke består til 50% av sukker sa at "kyllingen var jo god"! hehehe...

Unknown sa...

Den oppskriften må jeg stjæle. :-)

Elisabeth sa...

Stjæl i vei, og velbekomme! :)

Sulvis sa...

Tror jeg stjæler, jeg også.

Stine sa...

Jeg har stjælt og smakt. Veldig bra. Ble litt lengre koking, først under lokk og så uten for å redusere væsken litt. Måtte jo ut i sola så lenge må vite.

Restene ble servert med ris og slukt av småtten et par dager etterpå.

Mette og Ragnar sa...

Har ganske mye ælgkjøtt i fryseren. Har lyst til å prøve det og erstatte oregano med einerbær og aromasopp med sjølplukket "villsopp". Vil funke, tror du ikke? Stine har sladret på den nydelige oppskrifta. I tillegg er jeg blitt anbefalt sitronsyltetøyet ;)
Hilsen Mette, mamman til Stine

Elisabeth sa...

Det høres ut som noe som vil funke helt supert, Mette! Sitronsyltetøyet anbefales også, og er slettes ikke vanskelig å lage :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails