fredag 14. september 2012

Matstreif-fangst


Det er endelig tid for høstens vakreste eventyr - Matstreif på Rådhusplassen. Mens andre gleder seg til jakt og fjellturer, gleder jeg meg til å vandre i timesvis mellom boder hvor jeg kan bådde se, smake og handle. I dag fikk jeg også med meg et kurs om filetering av fisk, noe jeg absolutt trenger mer kunnskap om.

Dagens fangst ble såpass at det var godt at jeg hadde med både trillebag og mann med sekk. På kjøkkenbenken ligger det nå fristende råvarer og bare lokker. Tørrsaltet bacon fra Haugen, svartkål og polkabeter fra Toten, bondebønner, gulløye poteter, lammebog og masse forskjellig mel. 

Fikk meg en grundig prat med Trygve Nesje fra Holli mølle. Han har masse kunnskap om hvordan bruke de forskjellige meltypene, og det er utrolig gøy å handle direkte hos dem som dyrker og virkelig kan varene. Urkornet emmer har jeg verken smakt eller bakt med før, men nå gleder jeg meg til å prøve det i eltefritt brød.
 
I tillegg til masse gode matvarer, ble det med hjem en bunke gamle utgaver av matbladet Nord, som relanseres i disse dager, og noen lubne, lysende solsikker. De var egentlig bare til pynt og ikke til salgs. Men egentlig betyr jo ikke nødvendigvis.

Ikke vært på Rådhusplassen ennå? Benytt sjansen mens Matstreif er her.
 

Ingen kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails