lørdag 12. mai 2012

Skattejakt på Borough Market

Tanketanken befinner seg i London for tida, og benyttet i går muligheten til å dra på Borough Market. Borough er byens største matmarked og ligger nydelig til i buegangene under London Bridge stasjon. Tett i tett med boder som selger ost, kjøtt, fisk, grønnsaker, øl, vin, kaker, søtsaker og alt hva øyet og magen måtte begjære.

Prosecco to go? Yes please!

Over deg hører du rumlingen av togene som kjører over markedet, og inne i buegangene er det en jevn summing av stemmer, klirring, pakking og roping. Og lukter, masse lukter.

Skal du til Borough, ikke dra lørdagen. Da gjør nemlig alle andre det også, og du står du som sild i tønne og må køe for det aller meste. Fredag ettermiddag, like før de begynner å pakke sammen, er imidlertid perfekt timing. Lite folk, god oversikt og til dels dumping-priser like før de stenger.

Fjæren som ble til fem høns? Eventuelt utgangspunkt for aioli eller burgerdressing.

Fisken ligger der og gaper mot deg, men i går var vi kjøttsultne og endte opp med å handle pølser, bacon, pancetta og burgere av okse og villsvin.

Når en så har bestemt seg for villsvinburgere til middag, går en over til ølboden og ber om tips om godt øl til maten. Bildet viser bare en brøkdel av utvalget, og vi endte opp med bl.a. en svært fyldig, mørk overgjæret ale som smakte av kaffe, sjokolade, lakris og honning. Både den kjekke mannen og bestevennen syntes den ble i heftigste laget, mens jeg krøllet meg sammen i sofaen med ølet. Tenk alt det øl jeg ikke har smakt ennå!

Til burger må en ha gode tomater. Problemet var å velge hvilke. Vi endte opp med noen store, fine plommetomater og noen semitørkede som ble finhakket og blandet i aiolirestene fra kvelden før sammen med tabasco, og vips hadde vi ferdig burgerdressing.

I give you, wild boar burger, nesten direkte fra Borough Market. Heldige meg som har et kjøkken å gå hjem til når jeg er i London.

5 kommentarer:

Marianne sa...

Hei Elisabet, jeg er også veldig fan av Borough Market! Tenkte jeg kunne anbefale deg den italienske restauranten Zucca med god mat og stort vinkart i Bermondsey street, ligger litt lenger øst: http://www.zuccalondon.com/ I denne gaten ligger også The White Cube - et stort og flott galleri med moderne kunst!

Siri sa...

Tenkte det samme da jeg var der nylig... man skulle kunne gå rett hjem og lage mat.
Kos deg i London :-) Det vet jeg du gjør!

Elisabeth sa...

Takk for tipset, Marianne! Skal sjekke den ut ved neste anledning :)

[kjøkkentjeneste] sa...

Har du brukt hipstamatic eller instagram? Nydelige bilder! (Som alltid... :-) )

Elisabeth sa...

Takk, Ina :) De øverste bildene er tatt med Hipstamatic, mens resten er tatt med vanlig iPhone og så lagt til filter og utsnitt via Notica - samme appen som jeg bruker til 365-bildene.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails