fredag 30. desember 2011

Pinnekjøttrester?

Jeg regner med at det er flere enn oss som har laget mer mat enn det som ble spist i løpet av jula? Storfamiliens kapasitet på pinnekjøtt var også i år noe mindre enn vertskapet hadde tatt høyde for, med påfølgende rester. Lapskaus og betasuppe i ymse varianter er ypperlige å bruke pinnekjøttrester i, men etter noen dager med tradisjonsmat, er jeg som vanlig lysten på noe tomatbasert, litt småhot og unorsk. Dermed ble det pinnekjøtt i tomatsaus med potetmos en av dagene i romjula.

Til to personer brukte jeg:
  • renset pinnekjøtt
  • 3 store sjalottløk, finhakket
  • 1 boks gode hakkede tomater
  • 1 kinesisk hvitløk
  • 2 chilli uten frø og hinner
  • frisk timian
  • finhakket bladpersille
  • litt sukker
  • pepper, salt

Surr hakket sjalottløk myk i litt olje på middels varme sammen revet hvitløk. Tilsett hermetiske tomater, timian og chilli, og la koke ti minutters tid før du tilsetter renset pinnekjøtt og smaker til med salt, pepper og evt sukker for å runde av sausen. La sausen koke med pinnekjøttet i en 10-15 minutters tid. Rør i finhakket bladpersille helt mot slutten, og server med hjemmelaget potetmos.

En annen variant av samme er å gratinere pinnekjøttet med tomatsaus i ovnen, også her med potetmos til. Ser noen hakk lekrere ut enn varianten over, men litt mer grisete å spise.

Har du andre måter å bruke opp pinnekjøttrester?

1 kommentar:

Beate sa...

Takk for tipset! Dette tror jeg at jeg må prøve!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails