lørdag 3. mai 2008

Min by


Jeg har en teori om at alle har én by som er sin. Du kan besøke fremmede byer som er vakre og steder du ønsker å dra tilbake til, men når du kommer til byen din, da vet du det bare. Første gang jeg var i Roma, fikk jeg umiddelbart en følelse av å ha kommet hjem. Roma er byen min.

Forrige uke var jeg et snartur i Roma i forbindelse med jobben, noe som innebar mye jobb og lite fri. Siste kvelden stjal jeg meg imidleritd noen timer på frifot. Jeg gikk rundt litt på måfå bare for å innhalere byen, idet jeg snublet over en gammel mann som satt på en liten piazza og spilte flygel. Gjenklangen mellom husveggene var helt utrolig, og den gamle mannen hadde en tilstedeværelse som krøp totalt under huden på meg. Jeg ble stående fjertret til han sluttet og spille. Han øvet til en konsert han skulle ha senere på kvelden, og jeg var hjertelig velkommen tilbake da. Dessverre hadde jeg andre forpliktelser om kvelden, men det lille intermezzoet jeg fikk med meg, var like minnerikt som noen konsert.

Roma. Min by.

Ingen kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails